Google-tillegget SettInnTekst lager møtereferat

Synes du det er gøy å skrive innkallinger, referat og årsreferat? Nei? Ikke jeg heller! Derfor har jeg laget et Google-tillegg som gjør jobben mye enklere – og det er lettere å holde styr på sakene!

Svært ofte skal mye av det som står i innkallingen også stå i referatet. Jeg liker ikke dobbeltarbeid og i stedet for å skrive denne informasjonen to eller flere ganger skriver jeg den ett sted og bare «trekker den ut» der jeg trenger den.

Illustrasjon
De fire regnearkene inneholder opplysninger som hentes inn i henholdsvis innkalling og referat samt protokoll og årsreferat.

Som en database

Jeg elsker databaser nettopp fordi man med dem unngår dobbeltarbeid. Min møtepapirløsning består av en enkel «database» – et regneark* – og et tillegg i Google Docs som henter opplysninger fra databasen og setter dem sammen til ulike dokumenter.

*) «Regneark» er egentlig misvisende. Enten man bruker Excel eller Google Sheets jobber man i en regnebok/arbeidsbok, som består av flere regneark (fanene nederst).

Fire ulike dokumenter

Jeg har lagt opp til at man kan lage fire ulike dokumenter:

  1. Innkalling
  2. Referat (fyldig referat til internt bruk)
  3. Protokoll (formelt, offentlig referat)
  4. Årsreferat (alle saker sortert på tittel, dvs. alle saker som er blitt behandlet flere ganger kommer etter hverandre, et godt utgangspunkt for å lage årsmelding etter årsslutt og sjekke at dere ikke har glemt noe underveis)

Trenger du andre dokumenter kan du kontakte meg så kan jeg lage en mal for deg.

Bruksanvisning og dokumentasjon

Bildet av tillegget

Se tillegget i Google-butikken.

[google-drive-embed url=»https://docs.google.com/document/d/1tnmqFlL-olErrOi5Yo5x64mPycTysSR3iHW9JO7X-TU/edit?usp=drivesdk» title=»Bruksanvisning» icon=»https://drive-thirdparty.googleusercontent.com/16/type/application/vnd.google-apps.document» newwindow=»yes» plain=»yes» style=»normal»] og [google-drive-embed url=»https://docs.google.com/document/d/1yWwlorBPWCogks9X1YdK8jNxnKcEW59LIPGQ1tWm-MU/edit?usp=drivesdk» title=»Dokumentasjon» icon=»https://drive-thirdparty.googleusercontent.com/16/type/application/vnd.google-apps.document» newwindow=»yes» plain=»yes» style=»normal»] ligger i Google docs. I tillegg krever Google at tillegget har en egen nettside, med privacy policy etc.

Dette tillegget begynte som en mal utviklet for Vardåsen FAU, men pga. endrede sikkerhetsregler hos Google samt for å spre den til flere med samme behov, har jeg nå videreutviklet løsningen til en add-on/tillegg.

Her er litt historikk:

Er det noe som ikke funker eller har du spørsmål! Legg dem nederst i dette innlegget.

Løsningen er gratis, men den har jo tatt noen timer å utvikle, så jeg er takknemlig for donasjoner! 🙂 Bruk gjerne Vipps: 94131816

Vipps-logo
Vipps meg på 94131816

Én kommentar:

  1. hei!
    jeg trykker på «opprett saksliste» da skjer ingenting. jeg bruker google docs i Chrome med windows pc. er det noe jeg gjør feil ? uansett hvilke knapper jeg trykker på så hjelper det ikke.

Det er stengt for kommentarer.