Organiser og bruk bildene dine

Introduksjon

Phantom of the opera

Uansett om du bare knipser litt med mobilen eller har et kraftig speilreflekskamera regner jeg med at du ikke fotograferer kun for å fylle opp bildebrikken. Du vil vel bruke bildene du har tatt til noe, dele dem med andre, ta vare på dem som gode minner for framtida?

Da er det lurt å bygge seg et godt bildearkiv, først som sist. Skal du bruke bilder i jobbsammenheng kan et godt arkiv spare deg både tid og penger.

Lagrer du informasjon om fotograf, fotoobjekt, sted, situasjon etc i bildefila sikrer du at framtidige bildetekster viser korrekt informasjon om bildet og opphavsrettighetene. Følger du oppskriften min her vil faktisk bildetekstene komme automatisk under bildet på steder som Facebook, Flickr og InDesign.

Og ikke minst: Det vil gjøre det lettere for deg og andre å finne igjen blinkskuddet ditt, mange år etter at du tok det.

På de neste sidene går jeg gjennom prosessen steg for steg, fra hvordan du bør overføre bildene fra kamera/mobil til pc og hva bildene bør hete, via å legge inn informasjon (metadata) i bildefilene, til hvordan du bruker metadataene i etterkant.

Jeg henviser til Adobe Bridge i min forklaring, men du kan gjøre det samme i Lightroom o.l. program.

Én kommentar:

Det er stengt for kommentarer.