Nytt nettsted? Jeg kan hjelpe deg

Du har lyst på (nye) nettsider, men vet ikke helt hva du vil ha og hvordan du skal gå fram? Et godt forarbeid er både ressursbesparende og sikrer at sluttproduktet blir best mulig. Jeg håper denne teksten hjelper deg i gang med prosessen og at jeg får oppdraget med å sluttføre den 😉

Prosessen er tre-delt:

  1. Bevisstgjøring: Hva er forutsetningene for nettstedet?
  2. Valg av løsning, samt valg av design og funksjoner
  3. Produksjon
    • Utkast, tilbakemelding, nytt utkast
    • Innholdsproduksjon
    • Ferdigstillelse og lansering

Les gjerne innlegget om hva et nettsted er hvis du ikke kan mye om det fra før.

1. Forutsetningene for nettstedet

Vi starter med fire viktige spørsmål:

  1. Hvorfor vil du/dere ha et nettsted eller en blogg?
  2. Hvor ofte skal det oppdateres?
  3. Hvor mye penger vil du bruke?
  4. Hvem er i målgruppene dine?

Svarene her legger premissene for det videre arbeidet. Jeg kan hjelpe deg med å finne svar på disse spørsmålene. Gjennom den første planleggingsfasen identifiserer vi dine/deres behov og ønsker, og finner ut hva slags nettsted du/dere trenger. Jeg har erfaring med prosjektarbeid og kreative prosesser, og vil gjøre mitt beste for at vi sammen kommer fram til en løsning som du/dere synes er bra innenfor deres kostnadsramme.

Gjør deg gjerne noen tanker om det jeg skriver under her før vi møtes. Da sparer vi tid og du sparer penger 🙂

Hvorfor være på nett?

De fleste nettsteder informerer og/eller selger. Siden du vil ha et nettsted eller en blogg regner jeg med at du tilhører en av tre grupper:

  • Du selger produkter eller tjenester og vil nå ut til potensielle kunder.
  • Du «selger» en idé, du jobber for en organisasjon og vil fortelle medlemmer, potensielle medlemmer og andre om organisasjonens arbeid.
  • Du har noe på hjertet, en sak du brenner for, noe du vil fortelle, og du vil gjerne dele dine tanker og din kunnskap med andre.

Brosjyre eller nettavis?

Internett er et sted du kan vise fram deg selv og det du driver med. Du må spørre deg selv: Hvor mye er nødvendig og lurt å fortelle? For mange små bedrifter holder det strengt tatt med en kort presentasjon og kontaktinformasjon. Potensielle kunder vil bare vite hvordan de får tak i deg, åpningstider, osv. Nettstedet skal være som en liten brosjyre eller et visittkort.

For større bedrifter og organisasjoner kan det være viktig og riktig å ha et nettsted med mye innhold som oppdateres ofte. Nettstedet kan da sammenlignes med et medlemsblad, en katalog eller en avis.

Dyrt eller billig?

En rekke norske og utenlandske leverandører tilbyr domenenavnregistrering og webhotell, prisene avhenger bl.a. størrelsen på nettstedet. Jeg tilbyr design og utvikling av nettstedet samt hjelper deg med innholdet om du ønsker det. Jeg påtar meg også vedlikehold og kundestøtte i etterkant.

Kostnaden med å lage og å ha et nettsted kan deles i etablering og løpende utgifter. Jeg kan hjelpe deg med å registrere domenenavnet og finne et webhotell, men mine hovedtjenester er designet og innholdet på nettstedet (i fet skrift):

  • Utvikle, designe og etablere nettstedet
    • registrere domenenavn (100-200 kr)
    • etablere webhotell (0-200 kr)
    • evt. kjøpe Content Management System (CSM) for oppdatering i nettleseren, eller programvare som Dreamweaver (oppdatering fra din pc/mac) (gratis eller 250-100.000 kr)
    • evt. kjøp av designmal (100-1.000 kr)
    • designe og utvikle nettstedets utseende og funksjoner
      (tilpasning av mal eller utvikling fra bunn)
    • produsere innhold
      (skrive tekst og finne bilder/fotografere )
  • Løpende utgifter
    • årsavgift på domenenavn (100-200 kr)
    • årsleie for webhotell (150-20.000 kr)
    • årsavgift for database (rundt 200 kr)
    • evt. årsleie for CSM og/eller mal (100-100.000 kr)
    • vedlikeholde og oppgradere for å tette sikkerhetshull o.l.
    • kundestøtte
    • produsere nytt innhold

Som du ser varierer prisene fra andre leverandører sterkt. Min pris avhenger av hvor mye tid jeg bruker. Du kan m.a.o. selv påvirke hvor mye nettstedet vil koste deg. Om nettstedet blir en dyr eller billig investering avhenger av:

  • Dine ambisjoner og behov (nettavis vs. visittkort)
  • Din egeninnsats (vil du gjøre en del av arbeidet selv, eller overlate alt (inkl. innholdsproduksjon) til meg?
  • Valg av andre leverandører (webhotell, bildebyrå, CSM-leverandør osv.)

Målgruppe og budskap

Du bør definere budskapet ditt, hva vil du at de som besøker nettstedet ditt skal oppleve og «sitte igjen med»? Hva er formålet med nettstedet? Hvilke varer/tjenester e.l. tilbyr du?

Deretter må vi identifisere målgruppene dine:

  1. Hvem er de? (demografisk slik som kjønn og alder, og psykografisk slik som interesser, hvorvidt de er vant eller ukjent med ny teknologi, osv.)
  2. Hvorfor skal de besøke ditt nettsted, hva leter de etter, hva lokkes de av?
  3. Hva bruker de (pc, mobiltelefon, nettbrett)?
  4. Hvor bor de og hvilket språk bruker de?

Hvordan kan du best nå fram med budskapet ditt til de ulike målgruppene? Det kan være lurt å sette opp en tabell med de ulike målgruppene og hva deres behov er, hva du vil de skal oppnå på nettstedet ditt.

Når vi står ved veivalg i prosessen videre må vi tenke «hvilken løsning er best for målgruppene?»

2. Valg av løsning

Statisk, WordPress eller Joomla!

Statiske nettsteder er små og oppdateres sjelden. Dynamiske nettsteder oppdateres ofte og er databasedrevet. For å gi deg en pekepinn om hva du trenger har jeg laget en oppsummering av noen av forskjellene på statiske og dynamiske nettsteder.

Les også innlegget om hva et nettsted er for å forstå forskjellen på statiske og dynamiske nettsteder. Om du trenger et stort nettsted anbefaler jeg publiseringsløsningene WordPress og Joomla! da de begge er gratis og basert på delekultur.

Statiske Dynamiske
Størrelse Få, oversiktlige sider Uendelig antall sider
Oppdatering I eget program, bør ha HTML*-kunnskap. I nettleseren, kan gjøres uten HTML*-kunnskap.
Kostnad Lave utgifter til netthotell (serverleie). Designkostnader kommer an på antall sider og designønsker m.m. Netthotell dyrere pga. behov for database i tillegg til vanlig serverleie. Designkostnader avhenger bl.a. av bruk av standard eller tilpassede maler, og ønskede funksjoner.
Passer for Folk som oppdaterer nettstedet sjelden. F.eks. en bedrift som bare vil legge ut kontaktinformasjon og oversikt over ansatte og tjenester. Kunder som selv ønsker å oppdatere nettstedet forholdsvis ofte og ønsker mange sider (artikler), og andre funksjoner. F.eks. nettavis, nettbutikk, bedrifter med nyhetsbrev m.fl.
Sosial medier Kan inkludere oppdateringer fra Facebooksider o.l., samt nyhetsstrømmer fra andre sider. Kan kombineres med eget diskusjonsforum, mulighet for å kommentere artikler, integrasjon med Facebook m.m.
Teknologi Enkelt: CSS* (stilark) styrer utseendet, HTML innholdet. Avansert: Som statiske, i tillegg PHP* som henter informasjonen fra en database
Programvare Dreamweaver (evt. Notepad o.a.) WordPress, Joomla! og andre publiseringsløsninger kalt CMS (Content Management System)
*) Begrepsforklaringer for nybegynnere

HTML (HyperText Markup Language) er koden, språket, som gjør at du kan lese tekst og se bilder på Internett. Kodeelementene avgjør om et avsnitt er en overskrift eller brødtekst, om et ord skal være en lenke, uthevet eller vanlig tekst, om nettsiden består av bare tekst eller også bilder.

CSS (Cascading Style Sheets) er språket som bestemmer utseendet på nettsiden, f.eks. farge på bakgrunn, hvordan lenker utheves etc.

PHP er et programmeringsspråk. PHP henter informasjon ut av en database og generer HTML-kode basert på denne informasjonen. Se video hos hjemmeside.org for mer informasjon.

 Valg av design og funksjoner

Har du sterke meninger om hvordan nettstedet skal se ut? Har firmaet ditt allerede trykt materiale vi bør ta hensyn til slik at designet er gjenkjennbart? Har du en logo? Har du bilder? Send meg det du har så jeg kan ta det med i vurderingen.

Ta deg gjerne en surferunde og fortell meg hva du finner ut:

  • Hvilke nettsteder liker du – og hvorfor?
  • Hvilke liker du ikke?
  • Hva slags nettsteder har konkurrentene dine?
  • Hvilke nettsteder synes du fungerer godt, er lette å bruke?

Hvis vi skal bruke WordPress eller Joomla! kan du gjerne ta en kikk på noen ferdige maler:

3. Produksjon

Utkast, tilbakemelding, nytt utkast

Når vi har funnet ut hva du trenger og hvordan du vil nettsiden skal se ut er det på tide å lage et utkast. Jeg designer og utvikler i tråd med dine ønsker og sender deg et utkast. Du sier fra om evt. endringer du ønsker før lansering.

Innholdsproduksjon

Du kan selv skrive tekst og ta/finne bilder til nettstedet, eller overlate det til meg. Evt. kan du lage utkast som jeg redigerer.

Ferdigstillelse og lansering

Når vi begge er fornøyde med resultatet er det klar for lansering. Kanskje du vil gjøre det med brask og bram, fortelle om det til kunder og venner på epost og via sosiale medier? Jeg hjelper deg/dere gjerne med å bruke sosiale medier i markedsføringen.

Er du klar?

Høres dette bra ut for deg? Ta kontakt med meg! Vi kan sammen finne ut hva som er best for deg/dere og jeg kan sette opp et tilbud med utgangspunkt i din/deres kostnadsramme. Et svært enkelt nettsted kan koste under tusen kroner, de mer avanserte noen tusen – avhengig av din egeninnsats og dine ønsker.

Håper jeg hører fra deg 🙂

 

Én kommentar:

Det er stengt for kommentarer.