Jeg har nye nettsider, sjekk ut Altern kommunikasjon

Altern Vedal konsulenttjenester: lobby, brukerstøtte og produksjon

Design av nettsted

Trenger du (nye) nettsider? Vi starter med tre viktige spørsmål:

  1. Hvorfor vil du/dere ha et nettsted?
  2. Hvor ofte skal det oppdateres?
  3. Hvor mye penger vil du bruke?

Internett er et sted du kan vise fram deg selv og det du driver med. Du må spørre deg selv: Hvor mye er nødvendig og lurt å fortelle? For mange små bedrifter holder det strengt tatt med en kort presentasjon og kontaktinformasjon. Potensielle kunder vil bare vite hvordan de får tak i deg, åpningstider, osv. Nettstedet skal være som en liten brosjyre.

For større bedrifter og organisasjoner kan det være viktig og riktig å ha et nettsted med mye innhold som oppdateres ofte. Kanskje kan nettstedet sammenlignes med et medlemsblad, en katalog eller en avis.

Gjennom den første planleggingsfasen identifiserer vi dine/deres behov og ønsker, og finner ut hva slags nettsted du trenger. Jeg har erfaring med prosjektarbeid og kreative prosesser, og vil gjøre mitt beste for at vi sammen kommer fram til en løsning som du/dere synes er bra.

Jeg trives godt med å både planlegge, skrive, fotografere, programmere og designe, og mestrer jeg alle sider av nettarbeid: arkitektur, design og innhold. Jeg kan også hjelpe deg med aktiv bruk av sosiale medier.

Statiske eller dynamiske?

Statiske nettsteder er små og oppdateres sjelden. Dynamiske nettsteder oppdateres ofte og er databasedrevet. For å gi deg en pekepinn om hva du trenger har jeg laget en oppsummering av noen av forskjellene på statiske og dynamiske nettsteder.

 

  Statiske Dynamiske

Størrelse

Få, oversiktlige sider

Uendelig antall sider

Oppdatering

I eget program, bør ha HTML*-kunnskap.

I nettleseren, kan gjøres uten HTML*-kunnskap.

Kostnad

Lave utgifter til netthotell (serverleie). Designkostnader kommer an på antall sider og designønsker m.m.

Netthotell dyrere pga. behov for database i tillegg til vanlig serverleie.

Designkostnader avhenger bl.a. av bruk av standard eller tilpassede maler, og ønskede funksjoner.

Passer for

Folk som oppdaterer nettstedet sjelden. F.eks. en bedrift som bare vil legge ut kontaktinformasjon og oversikt over ansatte og tjenester.

Kunder som selv ønsker å oppdatere nettstedet forholdsvis ofte og ønsker mange sider (artikler), og andre funksjoner. F.eks. nettavis, nettbutikk, bedrifter med nyhetsbrev m.fl.

Sosial medier

Kan inkludere oppdateringer fra Facebooksider o.l., samt nyhetsstrømmer fra andre sider.

Kan kombineres med eget diskusjonsforum, mulighet for å kommentere artikler, integrasjon med Facebook m.m.

Teknologi

Enkelt: CSS* (stilark) styrer utseendet, HTML innholdet.

Avansert: Som statiske, i tillegg PHP* som henter informasjonen fra en database

Programvare

Dreamweaver (evt. Notepad o.a.)

Joomla! og andre publiseringsløsninger kalt CMS (Content Management System)

*) Begrepsforklaringer for nybegynnere

HTML (HyperText Markup Language) er koden, språket, som gjør at du kan lese tekst og se bilder på Internett. Kodeelementene avgjør om et avsnitt er en overskrift eller brødtekst, om et ord skal være en lenke, uthevet eller vanlig tekst, om nettsiden består av bare tekst eller også bilder.

CSS (Cascading Style Sheets) er språket som bestemmer utseendet på nettsiden, f.eks. farge på bakgrunn, hvordan lenker utheves etc.

PHP er et programmeringsspråk. PHP henter informasjon ut av en database og generer HTML-kode basert på denne informasjonen. Se video hos hjemmeside.org for mer informasjon.

Enkle, statiske nettsider

Hvis du bare trenger en nettside med helt grunnleggende informasjon om virksomheten din, anbefaler jeg et statisk nettsted. Det er billigere enn å lage og drifte et dynamisk nettsted, og kan oppfylle dine behov. Jeg ser ingen grunn til at du skal kjøpe bil når du i bunn og grunn bare trenger en sykkel...

Jeg bruker Dreamweaver til å designe statiske sider basert på HTML og CSS.

Jeg kan oppdatere kontaktinformasjon o.l. de få gangene i året du trenger det, og verken du eller dine evt. ansatte trenger lære dere et nytt system/program.

Hvis du både ønsker et lite og billig nettsted, men samtidig gjerne vil gi dine besøkene nyheter, anbefaler jeg å integrere nyhetsstrømmer fra Facebook o.a. kilder.

Jeg kan hjelpe deg med å opprette en Facebookside for din bedrift. Da vil du kunne skrive nyheter på veggen din der. Disse nyhetene vil automatisk komme på din nettside, slik som Liv lagas Facebookvegg kommer her:

 

 

Dynamiske nettsteder: Joomla!

Hvis du gjerne vil oppdatere nettstedet selv, og/eller vil oppdatere ofte, anbefaler jeg deg å velge et dynamisk nettsted. Også hvis du vil ha mer avanserte funksjoner som nyhetsbrev, salg av produkter, mulighet for å kommentere artikler etc. må du velge dynamisk.

Jeg bygger dynamiske nettsteder i Joomla!. Med Joomla! kan kunden selv oppdatere innholdet i nettleseren, mens jeg tar meg av utseendet og om ønskelig gir råd og/eller lager innholdet også.

Joomla! er basert på åpen kildekode og er derfor gratis. Tusenvis av mennesker spredt rundt i hele verden er med på en stor dugnad der systemet utvikles videre. Mange lager tilleggsfunksjoner, der noen er gratis og noen er betalvarianter.

Her i landet arbeider foreningen Joomla! i Norge med bl.a. å oversette systemet og funksjonene til norsk.

Selv om publiseringsløsningen er gratis, må du regne med noen kostnader. Disse kostnadene avhenger av bl.a. følgende faktorer:

Joomla! kommer med flere standardmaler du kan bruke. Høsten 2010 startet jeg på Design og kommunikasjon i digitale medier ved daværende Høgskolen i Oslo. Våren 2011 leverte jeg en eksamensbesvarelse gjennom å redesigne en Beez-mal i Joomla 1.6!. Ønsker du en annen versjon av denne malen (andre farger, bilder og skrifttyper) vil dét være billigere enn å lage en ny mal.

Å skrive for nett

Å skrive godt for nett er noe annet enn å skrive for trykte medier. Alle sjangre har sine særtrekk som du bør kjenne til hvis du skal skrive tekstene dine selv. Publikum leser på skjerm annerledes enn de leser på papir og dette bør du ta hensyn til.

Jeg hjelper deg gjerne med å skrive eller å redigere dine tekster. Noen tips på veien:

Brukervennlighet

Jeg mener at brukervennlighet og universell utforming er viktig. Derfor tilstreber jeg å lage nettsider som fungerer i forskjellige nettlesere, på forskjellige plattformer, i ulike oppløsninger, for alle mennesker uavhengig av eventuelle funksjonsnedsettelser.

Kostnad

Grafix studio i Sverige har laget en oversikt over hva man normalt må betale for et nettsted. Jeg håper det gir deg en pekepinn. Et helt enkelt statisk nettsted kan bli billigere enn dette også.

Sosiale medier

Sosiale medier bringer som alle andre medier nyheter og underholdning ut til massene. Forskjellen fra de tradisjonelle mediene er at «produsentene» av innholdet er mange flere, og de er svært ofte ikke profesjonelle medieaktører.

Sosial medier gir «folk flest» mulighet til å kommunisere med hverandre og med bedrifter, organisasjoner, myndigheter, politikere og media. Sosiale medier kan brukes for å skape diskusjon og engasjement, for å opplyse og gi råd, for å innhente tilbakemeldinger og gi svar.

Jeg kan hjelpe deg å bruke sosiale medier til å fortelle flere om din virksomhet. I tillegg kan du gjennom sosiale medier få verdifull kunnskap raskere og billigere enn noen opinionsundersøkelse.

De finnes mange sosiale medier og hvor du bør være aktiv kommer an på hvem du vil nå med hva. Her er noen eksempler:

Jeg har brukt sosiale medier aktivt siden 1996 og kan gi råd om bruk av disse for organisasjoner, bedrifter og enkeltpersoner.

Se også hvilke andre tjenester jeg kan tilby.

 

 

Ny nettsider?

hvorfor?

hvordan?

hvor mye?

hvor stort?

for hvem?

sosiale medier?

oppdatering?

trafikkmengde?

sikkerhet?

brukervennlig?

hva?

kostnad?

teknologi?

bilder?

design?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fødeaksjonens nettsted

Da jeg startet Aksjon mot fødekaos i 2006 laget jeg et statisk nettsted. Etter hvert ble det mange sider og mye å holde styr på. Da vi stiftet Liv laga i 2008 ønsket vi oss et dynamisk nettsted der flere kunne bidra.

Liv lagas nettside

Vi fikk hjelp til å sette opp et nettsted med Joomla! 1.5 i 2008. Siden da har jeg lært meg verktøyet, og jeg ønsker at vi når ressursene strekker til, skal forbedre både arkitektur, navigasjon, design og innhold på liv-laga.no.

Ingunns nettsted

Våren 2011 designet jeg et nettsted for Ingunn Heggheim-Bulteau og leverte det som en eksamensbesvarelse ved Design og kommunikasjon i digitale medier, Høgskolen i Oslo. Jeg redesignet en Beez-mal i Joomla 1.6!.

Ønsker du en annen versjon av denne malen (andre farger, bilder og skrifttyper) vil det være billigere enn å lage en ny mal. Malen egner seg for folk som ønsker å framheve 2-6 sider av sin virksomhet på framsiden, istedet for å bruke denne plassen til nyheter à la nettavis.

 

Ta kontakt: Telefon: 94 13 18 16, e-post: ikt@altern.no.