Innhold
Kort oppsummert er våre mål for Oslo og Akershus følgende:
For å oppnå dette vil vi blant annet forsøke å få et møte med styret i Helse Sør Øst. Vi håper også at dette kan bli en sak i høstens valgkamp. Vi savner støtte fra lokalpolitikerne i denne saken!
I juni ble landets to største (i befolkning) helseregioner slått sammen til Helse Sør Øst. Det betyr kanskje slutt på den årelange kranglingen om hvor mange Helse Øst-pasienter Rikshospitalet skal ta imot og hvordan disse skal finansieres. Men er det virkelig nødvendig med en så stor og kostbar reform? Vi mener situasjonen vitner om at det i de eksisterende helseforetak arbeider folk som ikke gjør jobben sin godt nok. Kanskje hadde det vært bedre å fjerne disse menneskene og ansette noen som var mer løsningsorienterte, noen som kunne lage avtaler som ble holdt? Denne medisinen kunne iverksettes raskere, være billigere og ha færre bivirkninger enn en stor reform.
Aksjon mot fødekaos har ikke konkludert om reformen er godt eller dårlig nytt. Men vi er skeptiske til hastverket og har merket oss at fagforeningene er negative. Ved omorganiseringer bør alltid de involverte føle eierskap til prosessene, og jo høyere konfliktnivået er, desto viktigere er det å bruke god tid. Vi er overbevist om at de aller fleste sykehusansatte forsøker å gjøre en best mulig jobb, men med slike arbeidsforhold de har, kan vi forstå om det går utover arbeidslyst og -moral. Og hvem vil det gå ut over? Pasientene.
(per juni 2006)
Se også vårt Åpne brev (pdf) til Helse Øst anno 19. juni, deres svært mangelfulle svar (pdf) og vedlegg til dette (pdf). Oppfølgingssaker (doc) vi mener media bør ta tak i.
Tidligere brukte helsevesenet måltall for å beregne hvor mange pasienter som gikk per seng per år. Disse utregningsmetodene var mangelfulle, så man gikk bort fra dem, men uten å erstatte dem med annet enn erfaring… Men da fødselsomsorgen i Helse Øst ble gjennomgått i 2003 måtte man på en eller annen måte regne ut hva de ulike fødeavdelingene kunne ta, ut fra deres rom og personell. Derfor:
Vi vil at Helse Øst viser oss sine regnestykker over kapasiteten.
Statsråden har nå tolket prinsippet om fritt sykehusvalg.
Gravide har rett til å velge på hvilket sykehus de ønsker å føde. De kan velge blant sykehusene i den helseregionen de er bosatt, eller i en annen helseregion. Retten til å velge gjelder imidlertid bare så langt det sykehuset den fødende ønsker, har kapasitet til å gi henne et forsvarlig fødetilbud. Sykehuset kan stanse tildelingen av fødeplasser dersom de ser at kapasiteten ved sykehuset er fullt på et bestemt tidspunkt. Dette må i tilfelle gjelder overfor alle fødende som henvises til sykehuset og som forventes å føde i denne aktuelle perioden, uavhengig av bosted. (sitat, pressemelding)
Er Stortinget og tilsynsmyndighetene enige i denne tolkningen? Hvordan samsvarer dette med helseregionens sørge-for-ansvar for egen befolkning?
Hvem har ansvaret for situasjonen som har oppstått? Hva bør skje med disse? Hvorfor ble ingenting gjort før media og aksjonen tok tak i saken? Vi vil at de ansvarlige skal stå til rette og rydde opp!
Vi mener skylda kan fordeles mellom følgende instanser/personer:
Vi vil bli hørt!
Helse Øst må så snart som mulig sette i gang med brukerundersøkelser for å finne ut hvorfor kvinner velger å føde der de gjør og hvilke fødetilbud de ønsker seg. Undersøkelsene bør inkludere både gravide og nybakte foreldre, og kunne fungere som en kanal for tilbakemelding om hva som var bra og dårlig på føde og barsel. Tilsvarende undersøkelser bør gjøres med de ansatte.
Ansvaret for dagens kaos ligger på tre nivåer: Ullevål sykehus, Helse Øst og politisk ledelse (regjering og storting) og løsningene finnes på alle nivåene. Overalt er det viktig at brukerne både får informasjon og at de blir spurt til råds!
Ullevål har, ved direktør Tove Strand, lovt at sykehuset skal slutte med overbestillingene. De som klager på avslag fordi det er fullt på Ullevål får ikke medhold. Dermed blir det ikke gitt plass til flere enn det er kapasitet til. Dette er vel og bra for de med termin til høsten, men hjelper ikke oss med termin i vår/sommer.
Ullevål bør derfor snarest mulig gå gjennom listene over de som har fått fødeplass de neste månedene og sortere ut de overtallige etter gitte kriterier, f.eks. geografi, søketidspunkt eller faglige vurderinger. De som ikke får plass må få beskjed om dette så snart som mulig. Ullevål bør også informere alle som skal føde der om situasjonen, hva som blir gjort for å løse den og hvorvidt vi kan føle oss trygge på å komme inn når fødselen er i gang.
På grunn av usikkerheten ved fødeplass på Ullevås vanlige avdelinger søkte jeg overflytting til ABC. Der veit jeg at jeg vil bli ivaretatt, den avdelingen overbooker ikke. Før jeg byttet ville jeg gjerne vite om Ullevål var overbestilt akkurat rundt min termin eller om det da var god kapasitet. Fikk jeg vite at kapasiteten var dårlig var sjansen stor for at jeg byttet sykehus – og håpet vi ville rekke fram, men var kapasiteten god ville jeg ikke trenge det. Mangelen på informasjon har vært en stor del av problemet så langt! På folkemøtet forsvarte overjordmor Hjelle den manglende informasjonen med at «de ikke ville skremme de fødende». For det første tror jeg alle foretrekker å blir skremt 3 måneder før en fødsel, enn når hun har 3 minutter mellom riene og blir sendt videre. For det andre er vi ikke så lettskremte, men trenger korrekt informasjon for å kunne ta gode valg på riktig grunnlag.
Situasjonen kan også bedres hvis sykehusene åpner for at de fødende kan ta kontakt og komme på sjekk tidligere, enn det som nå er praksis.
Storting og regjering bør snarest gjøre noe med føde- og barselomsorgen i hele landet. Har de siste 10 års utredninger, proposisjoner og erfaringer fått praktiske konsekvenser? Blir brukerne hørt? Hva vil en god føde- og barselomsorg si, og hvordan skal man få til tilfredsstillende løsninger i hele landet?
Departementet må også klargjøre hvorvidt sykehusene har lov til å se bort fra prinsippet om fritt sykehusvalg når det ikke finnes ledige plasser. Hvis de har det, skal da ordningen overhodet gjelde for fødende? Hvis man bor i nærheten av flere fødeenheter, men kun har mulighet til å velge den ene, er da valget fritt?
Jeg ber også om at politikerne og helseforetakene ikke stiller svake grupper opp mot hverandre. Jeg vil ikke at en bedring i tilbudet i Oslo skal gå utover tilbudet til fødende eller andre pasienter andre steder!
En digresjon: En liten detalj som bør finnes ved alle landets fødesteder, og som derfor kanskje bør instrueres fra øverste hold, er parkeringsplasser. I umiddelbar nærhet av inngangen til fødeavdelingen bør det være et visst antall reserverte gratis p-plasser. En ledsager som kommer med kvinne i fødsel skal bare trenge å gå inn i resepsjonen/vakta og få et bevis til å legge på dashbordet. Det beviset betyr at ledsageren kan stå parkert der hele fødselen og ikke trenger bekymre seg for feilparkering eller parkometer. I stedet kan han eller hun være 100% tilstede 100% av tida for den fødende.
Helse Øst må ta brukerne og personalet med på råd! Hva må til for at brukerne får tilfredsstillende tjenester? Helse Øst må forstå at dette er et problem som ikke glir over av seg selv, men som må løses! Skal Aker startes opp igjen? Skal man følge Stockholms modell? Finnes det andre muligheter?
Informasjon til gravide: Helseforetaket bør også sørge for at alle gravide i Oslo, Akershus og Østfold får informasjon om de ulike sykehusene og hva de kan tilby.
I samråd med Bærum, Ahus og brukerne bør foretaket finne ut hva som kan gjøres for at sykehusene skal bli mer attraktive. Bør alle tilby samme smertelindring? Hvor viktig er type barselavdeling og visittreglene der? Kan Ahus gjøre noe med den håpløse parkeringssituasjonen slik at besøkende partnere slipper å blakke seg på parkering og bruke unødvendig tid og krefter på å komme seg mellom parkeringsplass og føde/barselavdeling?